Cykelvasan

Blev en 24:e-plats på årets Vasa. En kort sammanfattning av loppet är väl att jag satt med förstaklungan på 29 man in till kontrollen i Hökberg med ca. två mil kvar till mål. Låg bland de sista i klungan där när det började gasas en del i täten. Jag insåg faran försent – det blev luckor framför mig i klungan – och trots att jag jagade max i utförskörningen efter kontrollen kom jag inte ikapp klungan. Kändes riktigt surt just då men det var bara att försöka bita ihop och ta sig till mål snabbast möjligt. Hamnade i en andragrupp med Flockhart, Lindh och Peter Gustavsson (Värnamo). Vi gick runt hyfsat bra och lyckades hålla undan bakåt i alla fall så det var ju skönt i alla fall. I täten gick Wetterhall loss med 17 km kvar och vann solo, imponerande! Den stora andraklungan jagade bakom honom men kom aldrig ikapp, avståndet i mål var 23 sekunder. Så de 21 st som var kvar i klungan gjorde istället upp om andraplatsen i en spurt på det trånga upploppet.

Klart bästa Vasan hittills för mig var det ju i alla fall även om jag är lite besviken att jag inte lyckades gå med förstaklungan in till Mora. Gjorde mycket att jag fick starta i fålla 0 i år. Slapp tack vare det att jaga i början för att försöka plocka positioner och p.g.a. det förbruka massa onödig energi. Även om jag stundtals under loppet fick gå på rött för att hänga med i täten så var det snarare en taktisk miss av mig som gjorde att det gick som det gick. Får dra lärdom av den till nästa år. Ett kul arrangemang är Cykelvasan hur som helst!

Resultat

Några bilder tagna strax efter Evertsberg av HappyMTB:s fotograf Hans Schönning:
CV 2015-53__happymtb_10 CV 2015-52__happymtb_9 CV 2015-51_happymtb_8 CV 2015-50_happymtb_7

Mitt nästa race är en deltävling i SWE-cup XC i Göteborg på lördag.

Kommentera

