5:a på Ränneslätt

Efter ett litet tävlingsuppehåll sedan min 8:e plats på Lida Loop för dryga tre veckor sedan (resultat här) var jag i söndags tillbaka i startfållan i och med Ränneslättsturen i Eksjö. Jag tog chansen när några av de andra toppåkarna saknades i startfältet och satte personbästa i Långloppscupen med en 5:e-plats. Låg med bra i starten och höll mig hyfsat långt fram i den stora klunga som bildades inledningsvis. Allt eftersom minskades klungan och efter 30-35 km ungefär så var den nere på 5 personer. Det var jag, Flockhart, Sparr, Berg och Olof Heijbel. Ganska snart splittrades gruppen ytterligare då Flockhart, Sparr och Heijbel fick en lucka till mig och Berg i banans två brantaste uppförsbackar, ”Bastabergen”. Ganska snart kom vi ikapp och körde förbi Heijbel som punkterat och något senare anslöt Daniel Brengdahl och H40-åkaren Joakim Jonasson bakifrån.

Vid mellantiden vid 42,5 km var vi ca. en minut efter tätduon. Vi fyra höll sedan ihop resten av loppet och hjälptes åt med dragjobbet. Även om jag fick slita en del ibland kändes det bra att ha chans på tredjeplatsen och samtidigt veta att jag skulle bli sämst femma (i elitklassen) om vi bara höll uppe tempot någorlunda i gruppen. Mot slutet började Brengdahl släppa lite vid några tillfällen och se sliten ut men jag vet av erfarenhet att han brukar vara stark på slutet så jag räknade inte bort honom. Och myket riktigt gick han upp och började köra med några kilometer kvar och jag och Berg fick slita för att hänga med. Brengdahl var fortsatt i spets när vi gick in på målomårdet inne i den s.k. Vattenledningsparken, Berg låg tvåa och jag trea. Det är ett liten halvknixig avslutning som börjar med lite svagt uppför på gräs följt av lite svagt utför innan man kommer till en ganska skarp kurva som leder in på själva upploppet. Brengdahl drog på en långspurt när vi kom in i parken och Berg följde med medan jag tappade några meter och fick aldrig riktigt kontakt igen innan kurvan. Jag var sedan för stum för att kunna hämta ikapp något på upploppet utan fick ge upp. Brengdahl höll undan knappt för Berg och knep tredjeplatsen. I täten tvingades Sparr släppa Flockhart med ca. två mil kvar. I mål var han ca. 1,20 före mig, Brengdahl och Berg medan vi hade runt 3,25 upp till Flockhart.

Trots en liten besvikelse över att inte kunna ta tredjeplatsen får jag ändå vara nöjd med att äntligen komma in på topp fem i all fall. Avancerade också till plats fyra i totalsammanställningen inför Mörksuggejakten som är nästa deltävling på söndag.

Resultat

Totalsammanställning

Bild från Jeppman:
11647136_10152818025765356_1973129161_n_Jeppman

Kommentera

