Långa Lugnet

Ny resa till Dalarna. Denna gång till Falun för andra deltävlingen i Långloppscupen, Långa Lugnet, som gick i lördags. Körde tävlingen för två år sedan och blev då 12:a. Nu var det många starka namn i startlistan så det kändes på förhand som att det skulle bli svårt att nå in på topp 10. Banan bestod av tre loopar och var totalt ca. 62 km lång med start och mål på Lugnets skidstadion.

Det var ingen masterstart i detta lopp utan full sula från början. Efter några hundra meter började det gå uppför på en smal asfaltsväg och fortsatte så någon kilometer innan det började plana ut. Jag hamnade lite långt bak efter startrakan men plockade lite placeringar i backen. Uppe på toppen bildades det en stor förstaklunga. Loop 1 gick inledningsvis mestadels på grusvägar så farten var hög i klungan. På några ställen smalnade det av och där gällde det att inte ligga för långt bak för att riskera att tappa klungan. Jag låg i riskzonen några gångar men lyckades jobba mig ikapp när vi åter kom ut på bredare väg varje gång. En del tappade och klungan minskades allt eftersom. Med drygt en mil kvar av loopen kom vi till en ganska brant uppförsbacke med lite lös sand. Där kördes det på hårt i täten och fältet började spricka av. På de efterföljande stigarna hamnade jag och teamkollegan Fredrik bakom Henrik Öijer som hade stumnat efter backen. Tog ett tag innan vi kom förbi honom och när vi väl gjorde det hade täten fått en ganska stor lucka. Jagade ett tag tillsammans med Fredrik men luckan växte och de försvann iväg vilket kändes ganska tungt just då. I andraklungan fick vi sällskap av Öijer och en annan Falucyklist. In mot varvning började det komma ikapp en del folk bakifrån och ut på loop 2 var vi en grupp på 6 personer varav en H30- och en H40-åkare. Fler åkare närmade sig bakifrån.

På loop 2 började det ganska snart gå uppför och då gick jag fram och satte ett högt tempo. Fick med mig Fredrik och Falukillen medan resten ganska snart fick släppa. Loop 2 innehöll en hel del stigar med mycket rötter och en del lerhål. Det började småregna en del så det var halt på sina ställen. Fredrik gick ofta fram längst fram i vår grupp innan vi skulle in på en ny stig, det gynnade nog oss båda. Då han kört enduro tidigare körde han på bra på de blöta stigarna och jag fick bita i för att hänga med. Han fick en lucka några gånger men jag kunde jaga ikapp när vi kom ut på mer lättåkt terräng. Falukillen tror jag punkade för han såg vi inte till mer efter ungefär halva loopen. Mot slutet av loopen fick vi syn på Henrik Sparr och Johan Landström som hade fått släppa förstagruppen. Vi kom ikapp och hade sällskap med dem in mot varvning och hade nu fått en ganska stor lucka bakåt. Jag hade dock lite dålig koll på hur många som var kvar i förstagruppen där framme men gissade att vi låg inom topp 10 i alla fall.

I början av loop 3 gick jag fram och körde på lite för att grilla de andra en stund. Ganska snabbt släppte Landström och vi var tre stycken kvar – jag, Fredrik och Sparr. Loop 3 gick mestadels på några av Lugnets skidspår och jag visste sedan tidigare att den skulle vara ganska kuperad så jag försökte spara på krafterna så gott det gick i början av loopen. Vi tre höll ihop tills det var mellan 5 och 10 km kvar då jag och Fredrik lyckades skaka av oss Sparr. Vi fick strax efter det veta att vi låg 6:a och 7:a vilket kändes bra för mig. Jag visste att det skulle komma en ganska svår nerförskörning på handbyggda stigar några kilometer före mål och att jag nog skulle få svårt att följa Fredrik där så jag ville helst ha en lucka innan det för att kunna komma före honom i mål. Men jag hittade inget bra ställe att attackera på samtidigt som jag var ganska trött så när vi kom till nerförskörningen var vi fortfarande tillsammans. Som väntat så körde han ifrån mig och trots att jag gav allt jag hade när vi kom ner så kom jag inte ikapp mer. Blev slagen med 22 sekunder och kom således 7:a, med 40 sekunder ner till Sparr. Det är jag hyfsat nöjd med även om jag är lite besviken över att jag missade förstagruppen. Calle Friberg körde solo från slutet av loop 1 till mål och vann. Imponerande! Jag ligger nu 5:a totalt i Långloppscupen inför Lida Loop på söndag som är nästa deltävling. Känns inspirerande inför fortsättningen!

Resultat

Två bilder som jag hittat:

Fotograf Harri Manni, happymtb.org

Fotograf Harri Manni, happymtb.org

 

 

 

 

Kommentera

