Borlänge Tour – 5:a

Gjorde mitt bästa Borlänge Tour hittills och slutade 5:a, 5 minuter efter segraren Emil Linde. Började lite trevande med en 27:e-plats i sprinten i fredags. Hade inga större förhoppningar på att hamna bland de 12 som gick vidare till semifinal utan ville bara ta mig igenom etappen utan vurpor och utan att tappa för mycket tid till täten. Gav det jag hade och tyckte jag körde hyfsat för att vara en sprint men det räckte inte på långa vägar för att gå vidare.

Lördagens XCO-race passade mig ganska bra med en fysiskt krävande bana utan allt för många större tekniska svårigheter. Det var full fart hela tiden och det fanns knappt några ställen på banan där man gavs möjlighet till naturlig vila. Jag fick en dålig start och fick börja arbeta mig upp i fältet. Kom så småningom ikapp en grupp med David Kangas, Martin Eriksson och min teamkollega Fredrik Berg som då låg på plats 5-7. Åkte med dem ett tag och fick slita för att hänga med på vissa delar av banan medan jag tyckte det gick lätt på andra delar. Bestämde mig för att försöka gå ifrån gruppen för att om möjligt minska avståndet till täten. Satte in en attack i en av backarna på 4:e varvet och fick med mig Fredrik. Vi fortsatte i högt tempo och hämtade snart in Robin Thyrstedt som låg 4:a. På 6:e och sista varvet såg jag hur Daniel Brengdahl började närma sig oss, vet att han brukar vara stark på slutet så det kändes oroväckande. I sista branta backen kom han ikapp och attackerade direkt i det lösa gruset. Ingen av mig eller Fredrik kunde gå med utan han höll undan in i mål. Bakom blev det spurt mellan mig och Fredrik som jag förlorade knappt och därmed blev jag 6:a på etappen. Efter etappen låg jag också 6:a totalt i touren med 2 sekunder upp till Brengdahl på 5:e plats och 5 sekunder upp till Fredrik på 4:e. Hade dock ca 1,5 minut upp till 3:e-platsen så den kändes avlägsen i och med att det var en kortare etapp som väntade på söndagen. Det kändes mer tight bakåt med tre man inom en halvminut från mig, bland annat ungtupparna Thyrstedt och Eriksson som jag befarade skulle vara farliga när det blev lite kortare åktid.

Söndagens etapp var ett kortare criterium (XCC) på 6 x 3,8 km. Banan gick på delar av lördagens bansträckning men vissa delar var utbytta mot mer singeltracks och tighta kurvor vilket bl.a. innebar färre omkörningsmöjligheter. Tänkte innan loppet att en bra start skulle underlätta mycket för att kunna hålla koll på de som låg närmast mig i sammandraget och slippa känna stress över att de försvann iväg. Fick stå i startled 1 nu så förutsättningarna för det var goda. Tyvärr missade jag att få i pedalen så låg bland de sista i fältet in i första sväng. Fick återigen börja jaga och såg Fredrik m.fl. ligga långt framför de första varven. Körde max och började plocka in tid. Kommer inte riktig ihåg i vilken ordning men kom så småningom ikapp Eriksson, Brengdahl och Thyrstedt en efter en. Brengdahl hängde på och när vi gick ut på det som vi trodde var sista varvet var han hack i häl. Jag trodde jag behövde vinna med minst 5 sekunder för att gå om honom i sammandraget men i själva verket var det ju bara 2. Jag gav allt jag hade och han tappade lite på de tekniska partierna så mot slutet av varvet hade jag fått en lucka som jag visste skulle räcka för att gå om i totalsammanställningen. Men strax före målgång kommer det funktionärer och säger att det är ett varv kvar (!!!). Vid förra varningen hade jag på känn att vi bara hade kört 4 varv och således borde ha 2 varv kvar men jag tänkte att ringer de i klockan så borde de ha koll, så jag hade kört som att det var sista varvet. Nu var det bara att bita ihop och försöka orka ett varv till. Jag hade börjat närma mig Fredrik på slutet så nu såg jag min chans att kunna ta honom också. Tyvärr var luckan lite för stor och jag gjorde även en liten miss i en nerförskörning på slutet och hamnade utanför banan vilket kostade tid. Så jag han inte ikapp honom utan blev slagen med 10 sekunder på etappen och 15 sekunder totalt. Mot slutet av varvet började Brengdahl återigen närma sig så jag spurtade allt jag hade in i mål för att lägga så många sekunder mellan oss som möjligt. Slutade 8:a på etappen samtidigt som avståndet ner till Brengdahl räckte så jag gick upp till 5:e plats totalt i touren och fick vara med på prisutdelningen. Med andra ord två Kvänumscyklister bland topp 5 i och med att Fredrik kom 4:a! Hade en bra känsla under helgen och trivs i Borlänge. Med lite bättre starter tror jag att jag hade kunnat vara med ännu längre fram och fightas. Får passa på att tacka Fredriks ”servicestab” för hjälp med langning och annat under helgen! Nu väntar två långlopp, Långa Lugnet och Lida Loop, innan det blir lite tävlingsledigt.

Resultat:
Etapp 1
Etapp 2
Etapp 3 och totalt i touren

Bild tagen från Cykloteket Racing Teams Facebooksida:
IMG_1799

Kommentera

