SWE-cup Huskvarna och UCI cat. 1 Vårgårda

Här kommer en sen rapport från förra helgen. På lördagen bar det av till Huskvarna och IK HP:s anläggning uppe på berget. En ganska slät men backig bana med några lite svårare ställen där det fanns olika spårval. Elitklassen skulle köra 6 varv á 4,5 km. Fick stå i första startled tack vare bra placering i förra årets SWE-cup (5:a) och fick en hyfsad start för att vara mig. Avancerade lite i första långa uppförsbacken på varvet och fortsatte plocka placeringar ett tag och var uppe kring placering 5-7 på varv två skulle jag tro. Emil Linde fick en stor lucka redan på varv ett men bakom honom blev vi en liten grupp på 5-6 personer. Efter ytterligare något varv började det spricka av något i gruppen och jag var uppe på 4:e plats strax bakom trean när jag kom ikapp en långsammare åkare i en annan klass. Vi närmade oss ett svårare ställe på banan där det fanns A-,B- och C-spår att välja mellan och jag kom inte förbi honom innan det. Jag brukade normalt köra B-spåret men nu tog den killen det spåret och jag tänkte att jag kör om honom genom att istället köra det lättare C-spåret fort. Men jag hade inte provkört C-spåret tidigare så jag missade lite och gick omkull lite lätt. Tappade tid fram till trean på det samtidigt som jag blev passerad av två åkare. Fick börja jaga ikapp igen och hade de två sista varven en kamp mot Martin Setterberg om 4:e-platsen som jag förlorade. Han körde betydligt bättre nerför än vad jag gjorde. Jag tappade lite för mycket nerför och hade nog behövt köra A-spår på alla ställen för att kunna vara med högre upp i resultatlista. Men är hyfsat nöjd ändå med loppet.

Resultat

Några bilder:

Dessa två är tagna från IKHP cykels Facebooksida:
IMG_1781 IMG_1783

 

 

 

 

 

 

 

Fotograf Håkan Friman:
IMG_1782

 

 

 

 

 

 

Vaknade med lite småsega ben på söndagen och begav mig till Vårgårda och deras skidbacke för att köra den högst rankade tävlingen hittills i karriären, UCI kategori 1. Det var ett stort startfält på omkring 55 personer innehållande i stort sett alla de bästa svenskarna, en del duktiga nordbor, belgare och andra nationaliteter. Vinnaren Bart De Vocht från Belgien blev 17:e på världscupen i Nové Mesto under gårdagen så det var minst sagt hög klass på startfältet. Jag var nere i Vårgårda och provkörde banan redan på onsdagen då jag visste sedan tidigare att den är ganska svår. Då regnade det och var väldigt halt på banan så jag hoppades att vi skulle slippa regn inför och under loppet och det gjorde vi. Gjorde en längre uppvärmning än vanligt för att försöka få igång benen lite. Även denna dag skulle vi köra 6 varv + startloop. Blev lottad i startled 4. Starten gick och tempot kändes väldigt högt uppför startbacken som gick till toppen av skidbacken. Mina ben svarade inget vidare och jag föll tillbaka till bland de sista i fältet. Ute på första varvet blev det en del köande på stigarna där bak i fältet men när det blev lite bredare kunde jag börja avancera uppåt i fältet. Jag höll sedan ett ganska jämt tempo loppet igenom men började bli rejält sliten på de två sista varven och tappade lite fart enligt varvtiderna. Låg ungefär runt samma position från varv tre och framåt skulle jag tro, jag kom ikapp några som blivit trötta men blev också omkörd av några på slutet. Körde starkt uppför men tappade nerför mot många av mina konkurrenter. Är ovan vid denna typen av banor med uppbyggda hinder m.m. och behöver träna mer på det för att kunna hävda mig. Banan var också väldigt tuff, en av de tuffaste banorna jag kört, och jag var nog lite sliten från dagen innan så kanske hade jag hamnat lite högre upp i resultatlistan om jag avstått lördagens tävling. Nu blev jag 28:a och 11:a bland svenskarna. Grym stämning var det i alla fall runt banan.

Resultat

Några bilder:

Fotografer är Mats Svensson, Fredrik Funk och Mika Lindberg:

 

 

One thought on “SWE-cup Huskvarna och UCI cat. 1 Vårgårda

  1. Tack för de utförliga och bra rapporterna. Det är kul att kunna följa dina framgångar (och motgångar) i cykelspåret. Hälsningar från Tyskland!

Kommentera

